Lai mūžam slavēts visu ekspertu eksperts ― Vadims Jerošenko!
Publicēts 2. novembrī, 2008.
Tāds secinājums rodas pats no sevis, izlasot vakardienas Db publicēto «200 vērtīgāko uzņēmumu topu», kā viņi to paši dēvē. Vēlētos virtuāli noņemt cepuri Jerošenko kunga viedā aprēķina priekšā, kā arīdzan paklanīties visu Laika Stara ekspertu priekšā. Jūs esat nepārspējami, kungi! Vai varbūt dāmas, kas zina.

Riskējot izpelnīties kārtējo aizmuguriskā nosodījuma dozu, vēlētos pieskarties dažām niansēm, kuras ― kā jau Laika Stara vērtējumu gadījumā mā pierierasts ― sniedzas ne vienu vien desmitu miljonu latu uz katru pusi no reālās situācijas. Tā kā man sanāk nedaudz pārzināt tranzītbiznesu, atļaušos citēt dažas (ne visas) uz šo nozari attiecināmās pozīcijas 200-nieka tabulā. (Apliecinu, ka mana interese ir tīri principiāla, nevis materiālas dabas: es Jerošenko nemaz nepazīstu, turklāt nekonkurēju ar Laika Staru tā izvēlētajā darbības nozarē, ko ― manuprāt ― vislabāk varētu raksturot kā «subjektīvo fantastiku» vai «kaktu analīzi».)

Vieta . . . Komersants . . . Vērtība 2008 . . . 2007 (milj. Ls)

12. Latvijas Kuģniecība . . . . . .  . . 250 . . . . 241,36
13. Ventspils Nafta . . . . . . . . . . . 230 . . . . 135,64
19. Ventspils Naftas Termināls  . . . 161,65 . . nav iekļauti dati
21. Ventbunkers . . . . . . . . . . . . . 147,87 . . 98,46
38. Latvijas Naftas Tranzīts . .  .  . . 69,48 . . . nav iekļauti dati
71. VK Tranzīts . . . . . . . . . . . . . . 35,84 . . . 18,87

Lai pārbaudītu šo novērtējumu, jāatceras ― dažiem uzņēmumiem (bet ne šajā tabulas iztvērumā minētajiem) tabulā iekļautas koncernu konsolidētās vērtības, nevis «plika» mātesuzņēmuma vērtība. To Laika Stars uztvēris pareizi: daudzos gadījumos mātesuzņēmums ir tikai holdings ar valdi, padomi un vēl pāris darbiniekiem, kam aktīvos toties ir daudzus miljonus vērtas citu uzņēmumu daļas. Tomēr, kad nonākam līdz šīs atziņas realizācijai praksē, redzam Dieva zīmes.

Visiem zināms fakts ir tas, ka Ventbunkers ir ne tikai ar rezervuāriem apgādāts termināls, bet arī holdings, kam pieder kontrole tādās kompānijās kā Latvijas Naftas Tranzīts, Ventrans Rīga u.c., bez tam arī daļas NNVT, Baltijas Ekspresī un citās kompānijās. Tāpēc saprotams, ka Jerošenko&Co nav mocījušies, rēķinot konsolidēto vērtību, kura turklāt ir grūti nosakāma, jo prokuratūra ir krustu šķērsu apķīlājusi dažādas minēto uzņēmumu akcijas. Tomēr ― salīdzinot 2007. gada rādītājus ar 2008. gada vērtību, kā Ventbunkera vērtība var būt pieaugusi par gandrīz 50 miljoniem latu, ja šajā laikā uzņēmums nav palielinājis pārkrauto kravu apjomu, ir zaudējis vitāli svarīgu prāvu par muliņu lietošanas tiesībām, ir pazaudējis pēdējās cerības atgūt pa «trubu» pienākošās dīzeļdegvielas pākraušanu, bijis spiests atmaksāt Nīderlandes kreditoram padsmit miljonus lielus parādus un līdz ar to nonācis tādā naudas izsīkumā, ka bijis spiests pārdot vienīgo peldošo bunkurētāju?

Tāpat interesanti, kur šajā topā ir izgaisis Baltijas lielākais poligrāfijas rūpniecības uzņēmums ― Preses Nams, kam piederošo nekustamo īpašumu vērtība vien, nerunājot par tipogrāfijām, 2006. gadā tika lēsta uz 100 miljoniem? Kur pazudis tāds uzņēmums kā LatRosTrans (jeb slavenā «truba»), kam pamatkapitāls vien ir 100 miljoni latu ― pat pieņemot, ka abu naftas cauruļvadu dīkstāves dēļ (pēdējos trīs gadus strādā tikai dīzeļa vads) LRT ir vērts tikai trešo daļu no savas vērtības, LRT vienalga vajadzēja būt 87. vietā? No kurienes Ventspils Nafta ir vērta 230 miljonus (nekonsolidētā vērtība!!!), ja ― skaidri un gaiši: koncernā ietilpstošā Ventspils Naftas Termināla, kā arī Latvijas Kuģniecības vērtības ir aprēķināta atsevišķi?  Kur ir LSF Holdings, kam mazākā iespējamā vērtība ir 35 miljoni latu? Kā ar Ventspils Ekspedīciju, kurā jāiekļauj arī asociētā komandītsabiedrība?

Protams, paši vērtētāji var sacīt, ka tās jau ir tikai aptuvenas aplēses, un konkrēto uzņēmumu vērtību var noskaidrot vienīgi tad, ja kāds tiešām to pārpērk. Vistīrākā taisnība, ka jebkādi uz faktisku pārdošanas darījumu nebalstīti prognožveidīgi izteikumi var būt vienīgi spekulatīvi. Tad nu arī es atļaušos nedaudz papildināt savus iepriekš uzdotos spekulatīvos jautājumus ar vienu spekulatīvo aprēķinu, pieņemot, ka oficiāli pieejamie dati tiek doti saskaņā ar grāmatvedības standartiem:

Topa ticamība = (izlases kopas ticamība) / 100%  ± aprēķina kļūda

Ievietojot mainīgo vietā ciparus, iegūstam interesantu sakarību. Es personīgi no topā iekļautajiem uzņēmumiem kaut cik pārzinu astoņus tranzītuzņēmumus (t.i., Laika Stara apskatītajā periodā esmu iepazinies ar šo kompāniju finansu pārskatiem, runājis ar šo kompāniju vadītājiem, dažās ― bijis uz sapulcēm utt.). No tiem tikai četri aplūkoti ar auditētajos pārskatos atrodamajiem cipariem daudzmaz atbilstošu precizitāti. Plus vēl vismaz trīs uzņēmumi, kuri būtu pelnījuši atrasties topā, jo to aktīvu kopsumma pārsniedz 30 miljonus latu. Tātad: ja tikai uz tranzīta nozari vien Laika Stars nošāvis greizi piecos no astoņiem uzņēmumiem un vēl vismaz divas tranzītkompānijas (pieļausim minimumu) nav iekļāvis savā sarakstā, tad atliek konstatēt, ka Dienas biznesā ievietotā tabula ir kaut cik sakrīt ar realitāti tikai par 30%!!! Ņemot vērā, ka kopējais tranzītuzņēmumu īpatsvars topā veido ap 5% (kas nesakrīt ar IKP struktūrā redzamo, bet var norakstīt uz to, ka tranzītkompānijas parasti ir lielie un vidējie, nevis mazie uzņēmumi, tāpēc tranzītam šajā topa augšgalā pienākas neadekvāta vieta), Laika Stara kļūdas procents ir tāds, ka tas vismaz pieckārt pārsniedz manu iespējamo kļūdu šajā nelielajā, subjektīvajā aprēķinā.

Bet, kā jau teicu, tas ir tikai mans personīgais novērtējums par Jerošenko novērtējumu, kurš ― par ko neviens laikam nešaubās ― top vienīgi PR nolūkos. Ko gan var gribēt no ekspertiem, kas spēj sabāzt vienā nozares apakštopā «tranzītu, transportu un telekomunikācijas» un pilnā nopietnībā savstarpēji salīdzināt vērtību tādiem uzņēmumiem kā ― ieklausieties! ― LMT, LDz, Tele2, Latvijas Kuģniecība, Rīgas Satiksme, Ventbunkers un Siemens Latvija… (Pie tam piezīmēšu, ka šajā jaunizgudrotās «metanozares» apakštopā ― kur laikam apvienoti iespējami nesaderīgāki biznesi pēc principa «liksim kopā nozares, kas sākas ar T burtu» ― pēc airBaltic, kam uzrādīīta 130 milj. Ls vērtība, vajadzētu sekot Latvijas Naftas Tranzītam ar lielajā, pilnajā tabulā redzamajiem 69,48 milj. Ls, bet nekā ―  mazajā spectabulā ir Siemens ar Ls 40 miljoniem!) Nākamgad vienā nozarē varbūt būs salīdzināti TV3 Latvija, Getliņi Eko un Brocēnu Cemex rādītāji? Tikmēr uzgavilēsim visu ekspertu ekspertam ― Vadimam Jerošenko! Oziannā un allelujā!

Komentāri (3)
Savanna: Izskatās, ka kāds palicis bez darba un aizpilda savu brīvo laiku ķidājot presē rakstīto.

Hm... tad jau drīz sagaidīšu arī citu autoru izķidājumu.
Godīgi, tālāk par pirmajām 5 atkāpēm netiku. 5to izlasīju ar grūtībām. Skukata.

Katrs visu pasniedz tā, kā ir viņam izdevīgi. Par visiem rakstiem maksā. Reizēm arī šeit - Mix.lv. Tad, par ko brīnīties?
03/11/2008 09:58
not easy=>savanna: Ej pie savas virpas, tad uz rimčiku, un tad - gulēt. Skaidrs, ka tev nav jēga lasīt to, par ko nav sajēgas.

Autoram - paldies. Jerošenko saraksts tiešām ir labi iepakots mēsls. Derīgs bezdomu masai. Kā arī kretīniem (uzņēmumu) vadības līmenī, ar ko piesegt savas nekompetentās pēcpuses.
29/11/2008 21:17
NighttraiN: Starp citu "Lursoft" un VID TOP 500 saraksts ne ar ko neatšķiras no "DB" publiceta saraksta. Tie nav skaitļi no debesim, bet reāla situacija.
30/11/2008 00:42
Tavs vārds:
Tavs e-pasts:
Tava mājas lapa:
Ievadi šī portāla nosaukumu: