Kā mobilo mārketingu ieviesa vēl pirms pašiem GSM un GPRS tīkliem
Publicēts 20. augustā, 2008.
Vienu no idejiski spožākajām lappusēm mūsdienu mārketingā ierakstījis mobilās komercijas izgudrotājs. Bet kurš gan tas ir? Pārsteidzoši, bet tas ir Endijs «Flečs» Flečers, taustiņnieks un (dažkārt) vokālists no Depeche Mode, kurš turklāt pamanījās m-komerciju izfunktierēt un pat pielietot praksē vēl pirms tam, kā parādījās šim nolūkam vispār izmantojami GSM telefoni!

Kad Mārtins L. Gors uzrakstīja sirsnīgo un nepretenciozo dziesmu Personal Jesus, Flečers — kā jau parasti — ķērās pie mārketinga. «Tas, ka es vispār esmu Depeche Mode dalībnieks un spēlēju, savā ziņā ir pārpratums,» Flečs man savulaik teica. «Ārpus skatuves es pārsvarā nodarbojos ar mārketingu, koncerttūrēm utt. Deivs un Mārtins to pilnībā atstāj man, un Mārtins vienreiz piedāvāja, ka arī uz skatuves blakus maniem sintezatoriem vajadzētu uzlikt faksa aparātu! Taču es mīlu mūsu mūziku un lepojos, ka tā daudz nozīmē arī mūsu klausītājiem. Depeche Mode joprojām ir man pašam vismīļākā grupa.»

1989. gadā, Warner Bros. izdodot divpadsmitcollīgo Personal Jesus singla plati, Flečers sapirkās reklāmas laukumus britu reģionālajās avīzēs un ielika tur šādu reklāmu: «Your Own Personal Jesus! Call:» — un sekoja telefona numurs. Tie, kas tur piezvanīja, varēja izdzirdēt nevis kaut kādus sektantu murgus, bet gan jauno Depeche Mode dziesmu.

Protams, šādu gājienu nevar saukt par dziesmas lejupielādi vai zvana toņu pārdošanas biznesa aizsākumu, bet Flečers ir izdomājis pašu galveno — principu. Līdz tam, ja pa telefonu tika piedāvātas kādas preces vai pakalpojumi, pa telefonu pārdevējs apstāstīja preces īpašības, pazīmes, cenu utt. Flečera ierīkotā līnija bija pirmais gadījums, kad pa telefonu varēja saņemt PAŠU preci, nevis tikai tās vārdisko APRAKSTU — šajā gadījumā tātad jauno Depeche Mode dziesmu. Tikai divus gadus pēc Flečera kampaņas Somijā sāka strādāt pirmais komerciālais GSM tīkls, no kura vēlāk attīstījās m-komercijas atvasinājumi.

Bet Depeche Mode ir un paliek viena no komerciāli veiksmīgākajām grupām, ar kuru pārdoto biļešu, DVD un LP skaitā var mēroties vienīgi Rolling Stones, Metallica un daži citi kolektīvi. Tas tā ir bijis tikai dēļ tam, ka grupas menedžeris vienlaikus ir arī tās dalībnieks, ks rada situāciju — neuzrodas kāds menedžeris vai ierakstu kompānijas boss un nesāk komandēt, ka tagad jāmaina skanējums un jāraksta lipīgākas dziesmeles priekš tīņu auditorijas.

Jā, un Flečs vēl atzīmēja: «Starp citu, publika Latvijā ir lieliska, atmosfēra koncertos ir fantastiska!»

Komentāri
Tavs vārds:
Tavs e-pasts:
Tava mājas lapa:
Ievadi šī portāla nosaukumu: